Foredrag i Skårup Kirke

I løbet af året arrangerer Aktivitetsudvalget forskellige foredrag med spændende indhold og emner i tidens ånd. Disse foregår typisk i Kirkeladen.

Som regel afholdes foredraget kl. 17 – ca. 19.30 som et såkaldt ’Fyraftensforedrag’, hvor tilhørerne får serveret en sandwich og en drik midtvejs.

Næste fyraftensforedrag foregår
torsdag den 21. marts 2024 kl. 17 i Kirkeladen:

Det Olympiske Drama.
Fra religiøst ritual til politik og massemedier.
De Olympiske Lege er verdens største sportsbegivenhed, der følges af et flertal af verdens indbyggere.
De sportslige dramaer kan være både legendariske sejre og tragiske nederlag samt heroiske overvindelser.

For de fleste er De Olympiske Lege spektakulær sportsunderholdning hvert fjerde år, ind i mellem med mislyde af politisk propaganda, snyd og doping.

Færre er klar over at:

• De moderne lege er tænkt som en genoplivning af de antikke olympiske lege, der blev afholdt i næsten 1100 år.
  • Der er både De Olympiske Lege og Den Olympiske Bevægelse.
  • En Olympiade er de fire år mellem to lege.
  • Bag legene ligger et mellemfolkeligt freds- og opdragelsesprojekt med rituelle, for ikke at sige religiøse, overtoner, formuleret af Pierre de Coubertin.
  • Det var nazisterne der opfandt fakkelløbet i forbindelse med legene i Berlin i 1936.
  • OL også har haft konkurrencer i fem kunst-discipliner. Disse findes ikke mere, men hver værtsby er forpligtet til at afholde en lang række kulturelle arrangementer i forbindelse med legene.
  • Den Olympiske Komité har sit administrative center i Lausanne i Schweiz.
  • Den Olympiske Bevægelses center for uddannelse samt bevægelsens arkiv er placeret nær det antikke Olympia i Grækenland. Coubertin’s hjerte er stedt til hvile her.

Foredraget skitserer de moderne leges historie og kommer ind på både de ovenstående emner og på de sportslige dramaer.

Rammen for foredraget er foredragsholderens eget besøg på Det Olympisk Akademi i 2001 i forbindelse med en session for danske højskolelærere.

Pris: 60 kr. for foredrag samt mad og drikke.
Tilmelding til Jytte senest mandag den 18. marts kl. 12 på telefon 28 31 63 00 .

Erik H.A. Jakobsen er Cand. Mag. med idræt som bifag (musikhistorie som hovedfag) og har arbejdet med sport og sportshistorie i mange år, bl.a. som underviser ved Gymnastikhøjskolen i Ollerup.
Erik Jakobsen har mange års erfaring med at kombinere den akademiske metode med den folkelige formidling.